Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa managera

2 czerwca 2020

NR 1 (Luty 2020)

FOMO w gastronomii – zdobądź uwagę odbiorcy (cz. II)

78

W pierwszej części artykułu, która została opublikowana w „Biznes Restauracje & Catering” 6/2019, omówiłam zjawisko FOMO i przykłady, jak je wykorzystać, żeby odnaleźć się w obliczu nadprodukcji treści i zdobyć uwagę odbiorcy na dłużej niż kilka sekund. W dalszej części chciałabym skupić się na branży gastronomicznej, a ta, jak wiadomo, jest specyficzna. Nie zastosujemy tutaj wszystkich tricków, które sprawdzają się chociażby w e-commerce. Ale kto powiedział, że FOMO tutaj nie działa?

Społeczny dowód słuszności

Na początek posłużmy się społecznym dowodem słuszności. Jeśli zobaczysz, że ileś osób nosi dany model butów, to zdecydowanie bardziej będzie to oddziaływało na Twoją podświadomość niż te same buty widziane na wystawie sklepowej. Podobnie jest z jedzeniem. Dlatego poza standardową reklamą warto wykorzystać zasięgowych influencerów do pokazania swojej oferty. 

Chętniej wybieramy miejsca, które wybierają inni ludzie. Dlatego nawet jeśli do Twojego lokalu nie ustawiają się kolejki, stwórz iluzoryczny obraz, że miejsce jest popularne, chociażby przez konieczność rezerwacji stolików. Oczywiście decydując się na taki krok, nie możesz pozwolić, aby gość zobaczył pusty lokal. 

Cykliczne akcje powodują przeświadczenie, że jeśli nie spróbujemy czegoś od razu, to szansa minie nam bezpowrotnie. Czy nie tak właśnie działa Restaurant Week? Przez krótki okres restauracje serwują dania specjalnie przygotowane na festiwal. Nie będzie ich w menu później. Nie spróbujesz teraz, nie spróbujesz już nigdy. Z tego samego powodu menu w restauracji powinno zmieniać się co najmniej 4 razy w roku.

Mało? Proszę bardzo! Relacje na Facebooku. Buduj je w taki sposób, aby odbiorca wiedział, że właśnie tego danego dnia podzielisz się czymś wyjątkowo wartościowym i jeśli nie obejrzy tego np. w poniedziałek, to straci tę możliwość bezpowrotnie. Przy okazji zwróć uwagę, w jaki sposób większość użytkowników te relacje ogląda. 

Jeśli wrzucasz codziennie tak dużo materiałów, że zamiast pasków dzielących je od siebie widzisz kropki, to dajesz do zrozumienia, że nie są wiele warte. Dlatego jeśli organizujesz większe wydarzenie, np. otwarcie restauracji, i zamieszczasz pewne materiały rano, a wiesz, że po południu one nie są już atrakcyjne, bo się zdezaktualizowały albo na ich miejsce...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy