Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa managera

27 maja 2020

NR 1 (Luty 2018)

Zero waste jako sposób na życie oraz na prowadzenie biznesu – to jeden z rozwojowych trendów!

0 130

Konsumenci zmieniają swoje podejście do zakupów i usług, domagają się od dostawców proekologicznego zaangażowania i odważnych rozwiązań, które pozwolą zredukować ilość odpadów. W branży HoReCa potrzeby konsumentów i przedsiębiorców stykają się w wielu punktach, warto więc rozważyć wdrożenie zasad filozofii zero waste (w polskim tłumaczeniu: bez marnowania) w hotelach i restauracjach.

Wyjaśnienie, czym jest filozofia zero waste, staje się prostsze, gdy zamiast o czymś zupełnie nowym zaczniemy mówić o dobrze znanej i bliskiej naszej kulturze gospodarności. Bo właśnie o gospodarność chodzi: o cechę dobrego gospodarza, który jest oszczędny, zapobiegliwy i umiejętnie zarządza posiadanymi zasobami. Gdyby do tego dodać nutę innowacji, mamy biznes zero waste. Zero waste to prosta hierarchia postępowania z dostępnymi zasobami, nakierowana na ekonomicznie i ekologicznie zrównoważone korzystanie z nich. 

Refuse, reuse, reduce, recycle, rot, czyli po polsku: odmawiaj, ograniczaj, użyj ponownie, przetwarzaj, kompostuj. Wyzwaniem może wydawać się wdrożenie tych zasad i pozostanie w zgodzie z branżowym standardem dbałości o klienta. Tymczasem wiele zmian w kierunku zero waste w ogóle bezpośrednio nie dotyka gości, może wręcz pozostać dla nich niewidocznych, za to pozytywnie wpłynąć na budżet i wizerunek hotelu lub restauracji!

Najłatwiej zobaczyć korzyści płynące z tego podejścia na przykładzie działania restauracji. Zakup produktów, sposób podawania posiłków, zagospodarowanie resztek – na każdym z tych etapów w różny sposób można wdrożyć podejście zero waste. Kupując od lokalnych dostawców i kupując na miarę, ograniczamy ślad węglowy, czyli ilość dwutlenku węgla potrzebną do transportu żywności. Ponadto, wybierając produkty bez opakowań, w opakowaniach wielokrotnego użytku (skrzynki, kosze) lub monomateriałowych (szkło, papier), ułatwiamy ponowne wykorzystanie lub recykling, czyli przetworzenie na nowe produkty

Inny znaczący problem to marnowanie żywności i związana z tym produkcja bioodpadów. Monitowanie zachowań gości pomaga w dobieraniu sensownych porcji i tym samym ograniczaniu produkcji bioodpadów, podobnie jak rozsądne planowanie menu i sięganie po przepisy przewidujące wykorzystanie fusów z kawy, a nawet obierek. W przypadku tych resztek organicznych, które jednak powstaną, lepiej postawić na kompostowanie niż na częste wywożenie i utylizację. Ale czy kompostowanie resztek organicznych w hotelu lub restauracji jest w ogóle możliwe? Pomagają w tym nowoczesne rozwiązania – urządzenia kompostujące resztki żywności, odpady biodegrad...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy