Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strefa managera

2 czerwca 2020

NR 5 (Październik 2018)

Plan marketingowy krok po kroku – ogranicz zbędne wydatki

0 111

Staramy się, by nasze życie było maksymalnie zorganizowane. Planujemy wakacje, zakupy świąteczne czy codzienne wydatki. Dlaczego więc działania marketingowe podejmujemy pochopnie i bez przygotowania?

Większość restauracji nie ma przygotowanej ani długofalowej strategii marketingowej, ani budżetu. Nowe lokale na początku swojej działalności bazują na „powiewie nowości”, by po jakimś czasie zastanawiać się, dlaczego gości ubywa. Chcą być obecne na wszystkich kanałach społecznościowych, bo wszyscy tam są i z tego samego powodu wybierają te same formy promocji co wszyscy. Wydają krocie na reklamy i dziwią się, że nie przynoszą one rezultatu. Brzmi znajomo?

Kiedy idziemy na zakupy z listą, kupujemy to, co założyliśmy, a w efekcie oszczędzamy. Jeśli idziemy bez przygotowania to dajemy się złapać na różnego rodzaju promocje i w efekcie kupujemy produkty, których wcale nie potrzebowaliśmy. Podobnie jest w marketingu. Jeśli wcześniej zaplanujemy wydarzenia i przygotujemy promocje, to będziemy mieć czas i budżet, aby z wyprzedzeniem je efektywnie wypromować. Plan marketingowy najlepiej ustalać w ujęciu miesięcznym, w perspektywie roku kalendarzowego.

Plan marketingowy to spisany zbiór zadań dla produktów lub usług marketingowych wraz z działaniami niezbędnymi do jego wykonania. Obejmuje strategię marketingową i odniesione do niej sposoby wdrożenia, takie jak: elementy marketingu, zasoby firmy i oczekiwane rezultaty. Najprościej ujmując, plan marketingowy pozwala określić cele i najlepszą drogę do ich realizacji oraz zmniejszyć prawdopodobieństwo podjęcia nieudanych decyzji. Bo wydawanie pieniędzy na wszelkie formy reklamy nie ma sensu, jeśli zawczasu nie określimy kierunku naszych działań. To właśnie planowanie pomaga uniknąć bezcelowych i nietrafnych decyzji, a możliwości wykorzystać w najlepszy sposób. 

M. McDonald i H. Wilson w książce Plany marketingowe piszą: „Strategiczny plan marketingowy powinien być jasnym i prostym zestawieniem głównych trendów rynkowych, najważniejszych docelowych segmentów rynku i ich wymagań w zakresie dostarczonej wartości oraz zamierzonych sposobów nadania ofercie firmy większej wartości niż proponowana przez konkurentów. Musi on jednoznacznie wskazywać priorytety w zakresie celów i strategii marketingu oraz przedstawić konsekwencje finansowe działań”. Plan marketingowy pomaga zatem w sprawnym zarządzaniu firmą i umożliwia kontrolę wytyczonych planów, budując tym samym pozytywny wizerunek marki i pozwalając wyróżnić się na tle konkurencji.

Usystematyzuj wydatki i realizuj wytyczone cele. Jak? Oto kilka rad:

  1. Poznaj i sprecyzuj długofalowe i strategiczne plany swojego biznesu.
  2. Skompletuj potrzebne Ci informacje.
  3. Dokonaj analizy rynku.
  4. Poznaj swoje słabe i mocne strony. Popraw pierwsze z nich i wyeksponuj drugie.
  5. Załóż, co i w jakim celu chcesz osiągnąć. Bez dobrego planu marketingowego ani rusz! 
  6. Opracuj strategię i zastanów się nad budżetem, jaki możesz na nią poświęcić.
  7. Kontroluj swoje założenia i konsekwentnie je realizuj. Gotowe!

 

Zrozum swoich gości

Podstawą wszelkich działań jest zrozumienie odbiorcy i skupienie się na jego potrzebach. Większość restauracji nie ma ani strategii, ani budżetu marketingowego. Nigdy nie miała i mieć nie będzie. Bo i po co?

Często jest tak, że właściciel lub personel chaotycznie wrzuca informacje, czasami kliknie „promuj post”, innym razem zrobi – mniej czy bardziej przemyślany – konkurs. Ale nie zastanowi się, czemu ma on służyć i jakie przynieść efekty. Prowadzone są więc działania, które nie do końca są przemyślane ani nie wpisują się w kluczowe cele restauracji. Największym błędem jest myślenie, że strategii potrzebują tylko największe marki. Potrzebuje jej każda firma, a te, które ją stworzyły i konsekwentnie realizują, osiągają zdecydowanie lepsze wyniki niż konkurencja, która tego nie zrobiła. 

Podstawę wszelkich działań, jednorazowej reklamy czy spisanej strategii reklamowej stanowi zrozumienie odbiorcy i skupienie się na jego potrzebach. Czy znasz pojęcie unikalnej propozycji sprzedaży (unique selling proposition – USP)? USP to unikalna korzyść, jaką klient nabywa wraz z zakupem produktu....

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy