Dołącz do czytelników
Brak wyników

Marketing w restauracji – kto powinien się nim zająć?

Artykuł | 8 czerwca 2020 | NR 5
0 105

Prowadzenie własnej restauracji to ogromne wyzwanie. Jest przecież tyle rzeczy, o których trzeba pamiętać. Kiedy w lokalu jest „tabaka”, prawdopodobnie nikt nie myśli o tym, że należałoby jeszcze wrzucić jakiś ciekawy post w social media. Prędzej czy później restauratorzy stają przed bardzo trudną decyzją. Czy opłaca się zatrudnić specjalistę, który zajmie się marketingiem w naszym lokalu? A może lepiej znaleźć zewnętrzną firmę, która nam pomoże?

Od razu zaznaczymy – nie ma dobrej i jednej odpowiedzi na to pytanie. Czynników jest po prostu zbyt dużo, aby łatwo i jednoznacznie odpowiedzieć na tak zadane pytanie. Postaramy się dostarczyć maksymalnie dużo danych, aby każdy przedsiębiorca mógł podjąć samodzielną decyzję.

Z kogo składa się z zespół marketingowy? 

Załóżmy najprostszy scenariusz. Lokal premium w sporej miejscowości. 20–25 stolików. Masz fanpage na Facebooku oraz profil na Instagramie. Jakich kompetencji potrzebujesz, aby działać efektywnie i faktycznie ściągać potencjalnych nowych gości? Oczywiście teoretycznie na co dzień wystarczy niemalże stażysta, który po prostu zrobi zdjęcie i zrobi krótki opis, a następnie opublikuje posty. Czy na pewno?

W Polsce mamy mniej więcej 100 tys. różnych restauracji i lokali gastronomicznych. Każdego tygodnia wiele z nich robi dokładnie to samo. Publikuje zdjęcie jedzenia z krótkim opisem. Takie profile są po prostu martwe. W większości przypadków byłoby wizerunkowo dużo lepiej, gdyby usunęli swoje konta w social mediach. 

Ale to nie koniec. Bo przecież nasi goście piszą nam wiadomości na skrzynkę. Zostawiają opinię na Google, Facebooku czy Tripadvisorze. Pozostawianie tego typu wiadomości bez odpowiedzi jest najgorszą możliwą praktyką – nasz gość przecież zaangażował się, poświęcił swój czas, aby być może zyskać uwagę ze strony marki… A w większości przypadków nie ma żadnej reakcji.

Część restauracji dba też o różnego rodzaju materiały drukowane i graficzne w lokalu. Menu, promocje, ulotki, wizytówki i wiele wiele innych. To praca typowo dla grafika, aby komunikacja była spójna. Ale i zadanie dla marketingu – sam pomysł nie wystarczy, trzeba go dobrze „ograć” na wszystkich kanałach. 

A co z płatnymi reklamami płatnymi w internecie? 

Google i Facebook dają sporo narzędzi do promocji naszej firmy i restauracji. Narzędzia te cały czas się zmieniają, więc osoba, która się tym zajmuje, musi by...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy