Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

5 czerwca 2020

NR 4 (Sierpień 2019)

10 cech głównych systemu POS

0 137

Cyfrowa transformacja, znana z innych branż, coraz mocniej zmienia również krajobraz sektora HoReCa. Automatyzacja procesów zarządczych oraz obsługi klienta potrafi przynieść duże oszczędności, zarówno czasu, jak i pieniędzy. Nie sposób jednak skorzystać z jej korzyści bez inwestycji w odpowiedniej klasy narzędzia. Zanim jednak wydamy pieniądze na profesjonalny system POS do gastronomii, warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii.

Jeżeli stoicie właśnie przed decyzją o wyborze wspomnianego systemu, przed Wami nie lada wyzwanie. Na rynku polskim działa bowiem duża grupa dostawców (np. Ristorio, Nomee, ABS POS, Storyous, POSbistro, FoodSoft ePos, go POS), na rynkach zagranicznych jeszcze większa (np.: USA – Upserve, Cake POS, Revel POS, Clover). Jak zatem poradzić sobie z wyborem tego najbardziej odpowiedniego?

Wstępną weryfikację dostawcy ułatwi Wam poniższa check-lista. 

1. Dostępne funkcje systemu

Współczesne systemy POS potrafią niemal wszystko. Przede wszystkim pomagają w zarządzaniu sprzedażą (np. generowaniu raportów sprzedażowych, wystawianiu faktur, obsłudze różnych metod płatności), obsłudze klienta (np. rezerwacja stolików, dzielenie rachunków, komunikacja sali z kuchnią) oraz zarządzeniu personelem i magazynem (np. zarządzanie towarami i stanami magazynowymi). Szkopuł w tym, żeby przy wyborze systemu dopasować jego możliwości do wielkości naszego lokalu, a także liczby pracowników oraz obsługiwanych gości. Nie znajduje żadnego uzasadnienia biznesowego kupowanie kombajnu, gdy potrzebujemy tylko motyki. Naprawdę nie warto przepłacać za modne bajery i „wodotryski”, z których nigdy nie skorzystamy. 

2. Rozbudowany moduł analityczny

To właściwie jedna z funkcji systemów POS, ale na tyle ważna, że poświęcam jej osobny podpunkt. Bez rozbudowanego i działającego w czasie rzeczywistym modułu analizującego i raportującego wyniki sprzedaży nie warto inwestować w tego typu rozwiązanie. Dopiero dostęp do takich danych jak np. średnia wartość przychodów generowanych przez konkretne stoliki, sekcje i/lub pracowników, średnia liczba i wartość zamówień, liczba najczęściej zamawianych pozycji z menu, średni czas realizacji zamówienia, pozwoli Wam na znaczne zwiększenie efektywności zarządzania lokalem. 

3. Poziom intuicyjności systemu

W XXI w. dobry UX („user experience”) to podstawa, zdarzają się jednak ciągle systemy relatywnie trudne w obsłudze. Takich tworów unikajcie jak ognia, bo generują dodatkowe koszty. Niska intuicyjność wydłuży bowiem proces nauki obsługi systemu przez personel, a także wygeneruje dużą liczbę błędów. Ich poprawienie zabierze cenny czas, a ten w gastronomii jest z reguły na wagę złota. 

4. Poziom bezpieczeństwa systemu

Kwestia szalenie istotna ze względu na restrykcyjne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych (RODO) oraz rosnącą z roku na rok liczbę cyberprzestępstw. W tym momencie standardem jest raczej unikanie zapisywania danych bezpośrednio na urządzeniach (np. tabletach). Przechowuje się je w szyfrowanych chmurach zewnętrznych, dzięki czemu są zabezpieczone przed...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy